Home » דעה: תחבורה ציבורית נגישה – עדיין בגדר חלום /יובל וגנר נשיא עמותת 'נגישות ישראל'

  • ראשי
  • בתי חולים
    • איכילוב
    • אסף הרופא
    • בלינסון
    • הדסה
    • הלל יפה
    • העמק
    • זיו
    • יוספטל
    • לניאדו
    • מאיר
    • שיבא – תל השומר
    • שערי צדק
  • מערכת הבריאות
  • שרותים חברתיים
  • מינויים
תפריט
  • ראשי
  • בתי חולים
    • איכילוב
    • אסף הרופא
    • בלינסון
    • הדסה
    • הלל יפה
    • העמק
    • זיו
    • יוספטל
    • לניאדו
    • מאיר
    • שיבא – תל השומר
    • שערי צדק
  • מערכת הבריאות
  • שרותים חברתיים
  • מינויים
ראשי » הכי חם באתר » דעה: תחבורה ציבורית נגישה – עדיין בגדר חלום /יובל וגנר נשיא עמותת 'נגישות ישראל'

דעה: תחבורה ציבורית נגישה – עדיין בגדר חלום /יובל וגנר נשיא עמותת 'נגישות ישראל'

עמי שרון 2 בינואר 2019

אחד התחומים המהותיים בהנגשה לאנשים עם מוגבלות וקשישים הינו התחבורה הציבורית. כנושא
מהותי הוא אף נמצא ברמת חוק שיוויון עצמו כתחום להנגשה.

צילום:pixabay

תחום התחבורה הציבורית הנגישה מיועד למספר קהלי יעד, אנשים עם מוגבלות עם כל סוגי
המוגבלויות – פיזיות, ראייה, שמיעה שכלי ונפשי. מכל הגילים ובכל הארץ מדן ועד אילת.
התחבורה הציבורית נחלקת לשלושה סוגים: יבשתית, ימית ואווירית.
כאשר מדובר בתחבורה ציבורית יבשתית יותר מדובר בקהלי מטרה של אלה שאינם נוהגים
ותיירות.
מבנה החקיקה בישראל בנוי משלוש רמות הגדרה" חוק שיוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות המדבר
על החובה בתחבורה ציבורית נגישה. זה מפנה לתקנות נגישות שונות כגון לעניין אוטובוסים,
מוניות, השכרת רכב, תעופה, חניות נכים ואלה מפנות להגדרות טכניות הנמצאות בתקן הישראלי
לנגישות 1918.
כאשר מדברים על נגישות תחבורה ציבורית מדברים על התאמות לסוגי המוגבלויות השונות
לדוגמא לאפשר כניסת כיסא גלגלים או קולנועית ועיגון בטיחותי, מקומות ישיבה נוחים ומאחזי יד
לטובת אנשים עם מוגבלות בניידות, מקומות ייעודיים ללקויי ראייה ועיוורים עם כלבי נחייה,
התאמות של המידע כגון שלט עם מידע לטובת לקויי שמיעה וכריזה קולית לטובת אנשים עם
מוגבלות בראייה. מחוץ לתחנה עוסקים בתחנות נגישות, שילוט ומידע נגיש לכל המוגבלויות ועוד.
נכון ל 2018 נגישות בתחבורה הציבורית היבשתית בישראל הינה בגדר חלום
וזאת למרות שהרכבות הונגשו לכאורה, האוטובוסים העירוניים הונגשו לכאורה, קיימת חובה
למוניות נגישות, האווירית הונגשה בעיקר בשל מחויבות לתקינה הבינלאומית בנושא ובימי עדיין יש
פער גדול.
בכדי להבין את גודל הפער צריך להבין שמדובר בפאזל שכל עוד הוא לא הושלם התחבורה אינה
נגישה.
כך לדוגמא" אם יש אוטובוסים נגישים בעיר (יש) אדם על כיסא גלגלים או קשיש המוגבל בהליכה
הגר במרחק של מעל למספר מאות מטרים לא יוכל להגיע – הוא חייב מונית שתאפשר לו להגיע
לאוטובוס או הרכבת.
חשוב להגדיר את המטרה "תחבורה ציבורית נגישה, נוחה, שוויונית (מבחינת זמני נסיעה
ועלויות), בכל הארץ ולכל סוגי המוגבלויות"
בתחבורה היבשתית, על מנת להשלים את הפאזל בתחום ישנם נושאים גדולים ומהותיים להנגשה
.
1 .תחבורה בינעירונית נגישה – כגון אוטובוסים, הסייעות או פתרון אחר.
2 .מוניות נגישות בפריסה ארצית, בזמינות גבוהה ובמחיר שוויוני.
3 .לשפר את הנגישות באוטובוסים ורכבות
4 .לחייב מוניות בקווי שרות להיות נגישות
5 .להוסיף פתרונות שיתופיים ו/או מקוריים )הסעות מתנדבים, סבסוד עלויות…
6 .לשפר את הבטיחות בזמן נסיעה
7 .לשפר את הנגישות הטכנולוגית לטובת המתקשים לדוגמא השימוש במכונות הכרטוס.
8 .שיפור השרות לנוסע
9 .נושא חניות הנכים – החל מיצירת תו אישי, סימון חניות שונות לרכבים עם מעלית ולאלה
הנעזרים בעזרים לעומת חניות לזכאים מהלכים, הגדלת הקנס, פתרון לפתיחת מחסומי
חנייה, סימון חניות במרחב העירוני, סימון חניות בצמוד למגורים ומקומות עבודה ועוד.

בתחבורה האווירית, בנושא זה פערי נגישות שבעיקרם קבלת השירות, הסיוע בטרמינל, היכולת
להגיע למטוס, לעלות ולרדת בצורה מכבדת, נוחה ובטוחה, היכולת והסיוע במעבר מהכיסא גלגלים
למושב המטוס ובחזרה. חוסר בשרותי נכים במטוסים, בעיית מקומות ישיבה, התאמות לעיוורים
ולקויי שמיעה, לוודא שהעגלות אינן נפגעות בדרך.

בתחבורה הימית, הפערים בתחום זה גדולים, החל מהיכולת לעלות לאונייה בכיסא גלגלים, יכולת
הנידות בספינה לאזורים השונים, שרותי נכים, מקומות ישיבה, היכולת לרדת למים ועד חדרי שינה
ושירותים נגישים בחדרים. קיימות תקנות וזה הזמן לאכיפת הנושא.
צריך להבין שתחבורה ציבורית הינה אמצעי קריטי ליכולתם של אנשים עם מוגבלות לצאת את
ביתם ולהגיע ליעדם. להשתלב בחברה בשוויון ולהמשיך לחיות נורמטיבית קרי ללמוד, לעבוד,
להגיע לרופא, לבלות, לקנות, לטייל ועוד

אכן התקדמנו רבות וכמעט ניתן לומר שהתקנות בנושא יושמו, אבל במבחן המעשי הפונקציונאלי,
הדרך עוד ארוכה, נדרשים לשפר את התקנות ולפעול לכך שאמצעי התחבורה עצמם יותר נגישים,
יותר נוחים ויותר בטוחים ושהפאזל מלא, ומכל מקום ניתן להגיע לכל יעד בנגישות, נוחות ובכל זמן.
נושאים אלה עמותת נגישות ישראל מקדמת, הן בפעילות ישירה מול משרד התחבורה, הן בפעילות
בסיוע חברי הכנסת וועדות הכנסת בעדכוני ויוזמות חקיקה והן בפעילות של מודעות והסברה.

בטיחות יובל וגנר ישראל כסא גלגלים נגישות סוגי מוגבלויות עמותת נגישות ישראל תחבורה נגישה
« פוסט קודם
פוסט הבא »
האתר בתהליך הנגשה לבעלי מוגבלויות

אנו עושים כל מאמץ להשלים את הנגשת האתר! במידה ונתקלת בבעיה אנא פנה אלינו!

זכויות יוצרים
אתר www.israelhealth.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@israelhealth.co.il
 
האתר מאפשר פרסום כתבות תוכן בתשלום

דבר בשם אומרו

כל הזכויות שמורות לחברת עט תקשורת. אין לעשות שימוש בחומרים המפורסמים באתר ללא אישור בכתב מבעלי האתר.

תגיות
אונקולוגיה אורח חיים בריא אסף הרופא בידוד בית החולים סורוקה בית החולים שניידר בית חולים בני ציון בריאות בתי חולים האגודה למלחמה בסרטן הודעות משרד הבריאות המרכז הרפואי לגליל המרכז הרפואי סורוקה המרכז הרפואי פדה-פוריה הריון וירוס הקורונה חידושים ברפואה חיסון לקורונה חיסונים יולי אדלשטיין ילדים לידה מגן דוד אדום מד"א מחקר מערכת הבריאות מרכז הרפואי שערי צדק מרכז שניידר לרפואת ילדים משה בר סימן טוב משרד הבריאות נגיף הקורונה ניתוח סורוקה סרטן עדכון יומי עמיעד טאוב פדה-פוריה פורטל משרד הבריאות קורונה רופאים רשלנות רפואית שערי צדק שר הבריאות תרומה

  השתלת קרנית ניתוח קטרקט פטריגיום

אתרי עט תקשורת: פוליטיקלי-פורטל פוליטיקה ישראלית| מקומי – אתר החדשות המקומיות של ישראל | אתר הבילויים של ישראל- פורטל פנאי ונופש | חדשות סלבס – אתר הסלבס של ישראל | לבריאות- פורטל בריאות ורפואה | הדור הבא – אתר הצעירים של ישראל | חדשות הקמפוס | ישראל כלכלי – פורטל כלכלה ונדל"ן | דתי רעננה | חדשות בת ים | חדשות חרדים| קורונה ישראל | חדשות סלבס עולמי | חדשות המשפט- אתר עורכי דין ומשפטים

אתרים שהקמנו : עמותת אופק חזרה לחיים | אתר הבית של עמיעד טאוב | רות עפרי טאוב עיצוב פנים | ד"ר אנדרה רטמן-מרפאת שיניים || הקמת אתרים | לימודי ספרדית | muni- אפליקציה לניהול בוחרים ומערכות מידע

גלילה לראש העמוד